Categories
Marketing

RCS czyli Rewolucja w komunikacji mobilnej

Rynek komunikacji mobilnej od dłuższego czasu wyczekiwał sporej zmiany, szczególnie w Polsce. Stare, dobrze znane SMS-y  i MMS-y są z nami już ponad ćwierć wieku. Szmat czasu, jak na dziedzinę (technologia), która rozwija się najdynamiczniej w historii ludzkości. Można powiedzieć już z całą odpowiedzialnością, że ten moment nadszedł, a powiew świeżości dosięgnął także nasz kraj. RCS (Rich Communication Services), określany mianem SMS 2.0. zmienia sposób, w jaki firmy i klienci wchodzą ze sobą w interakcje. RCS to zamiennik dla tradycyjnych SMS-ów, jest niejako hybrydą wiadomości tekstowych oraz zyskujących ogromną popularność Rich Media. RCS wprowadza zaawansowane funkcje znane z Apple iMessage czy z chatów na Messengerze wprost do aplikacji gdzie odbieramy SMS-y.

Co to jest RCS?

Jest to protokół komunikacyjny stworzony przez Google, oferujący funkcje czatu, wysyłania grafik, video, gifów, lokalizacji. Dzięki RCS użytkownicy mogą prowadzić rozmowy multimedialne. Wszystkie te funkcjonalności dostępne są do wykorzystania w obszarze biznesowym / komercyjnym / marketingowym.
Wiadomości są wysyłane i odbierane za pośrednictwem zaplecza RCS Google przez internet. W przypadku komunikacji P2P w pełni obsługuje to Google, zaś przy A2P wciąż jednak odbywa się to bardziej tradycyjnie, za pośrednictwem operatorów komórkowych.
W momencie powstawania tego wpisu wciąż RCS obsługiwany jest tylko na telefonach z systemem Android. Jednak w czerwcu 2024 roku Apple potwierdziło, że ta technologia zostanie wprowadzona z najnowszą aktualizacją dla iPhone’ów, w systemie iOS 18, który będzie dostępny jesienią 2024 roku. Ta zmiana zapewni szerokie pokrycie rynku urządzeń obsługujących tą technologię.
RCS oferuje bardziej interaktywne doświadczenie w porównaniu do SMS i MMS. W przeciwieństwie do innych komunikatorów (Messenger, WhatsApp, Viber itp.) odbieranie RCS nie wymaga pobrania dodatkowych aplikacji, ani zakładania kont. Jest odbierany w standardowej aplikacji do odczytywania wiadomości SMS/MMS zainstalowanej na każdym smartphonie.

RCS vs SMS

Co odróżnia klasyczne wiadomości tekstowe od zaawansowanej formy komunikacji jaką są RCS-y?

SMS RCS
Ograniczony do tekstu (160 znaków) Wiadomości mogą być dowolnie długie
Brak informacji czy odbiorca odczytał wiadomość Zapewnia potwierdzenia odczytu i wskaźniki zaangażowania
Możliwość użycia linków w treściach wiadomości Możliwość użycia linków, grafik, video oraz interaktywnych buttonów w treściach wiadomości
Podstawowe bezpieczeństwo bez szyfrowania end-to-end lub zweryfikowanych profili nadawców. Duże marki padają ofiarami phishingu Oferuje szyfrowanie end-to-end oraz zweryfikowane profile biznesowe, zwiększając bezpieczeństwo i zmniejszając ryzyko oszustw
Brak wsparcia dla elementów interaktywnych. Treść ograniczona do prostego tekstu i podstawowych hiperłączy Obsługuje sugerowane odpowiedzi, akcje oraz formularze, umożliwiając użytkownikom bezpośrednie zaangażowanie się w treść wiadomości

Rodzaje RCS

Każdy rodzaj RCS-ów łączy wspólny mianownik. Jest nim bot. Wszystkie komunikaty są wysyłane przez obrandowany i zweryfikowany przez Google oraz operatorów komorkówych bot. Taki bot musi zostać wcześniej zweryfikowany (odbywa się to manualnie przez człowieka, w oparciu o ścisłą procedurę). Zapewnia to bezpieczeństwo i niweluje ryzyko nieuprawnionego wykorzystywania nazwy i logotypu marki przez oszustów. Całość komunikacji odbywa się w szyfrowaniu end-to-end. Można więc powiedzieć, że ten kanał to bezpieczeństwo jakiego nie było jeszcze w komunikacji mobilnej.

RCS Lite – podstawowy i najprostszy rodzaj wiadomości RCS. Można określić, że jest to “SMS na sterydach”. Składa się z wiadomości tekstowej, w której może być zawarty link. Długość tekstu nie jest ograniczona ilością znaków w odróżnieniu od klasycznego SMS-a (160 znaków).

RCS Single Message – to pojedyncza wiadomość, która może wykorzystywać tekst, grafikę, video, karuzelę przewijaną, hiperłącza, odnośnik do map lub połączenia telefonicznego.

RCS Chat – kwintesencja tego kanału komunikacji. Jest to chat z botem, który w oparciu o ustalony scenariusz pozwala na przeprowadzenie konwersacji w oparciu o sugerowane odpowiedzi.  Można tutaj wykorzystać wszystkie zalety RCS Single Message. Okienko czatu aktywne jest 24 h od rozpoczęcia konwersacji i pozwala na wymianę wiadomości/multimediów aż do 100 mb.

RCS Lite

RCS Single Message

RCS Chat

Przykład wdrożenia RCS dla Firmy RAINBOW realizowany przez naszego partnera technologicznego SerwerSMS.pl

Podsumowanie

Rewolucja jaką na rynek komunikacji mobilnej niesie ze sobą RCS, otwiera wiele nowych drzwi. Szczególnie stawiając tutaj na bezpieczeństwo i wiarygodność marki pozwala uniknąć phishingu i negatywnych tego skutków dla odbiorców. Połączenie możliwości klasycznych SMS-ów oraz interaktywnych Rich-Media pozwala na budowanie doświadczeń konsumentów z marką na nowym poziomie, które do tej pory były ograniczone dla poszczególnych komunikatorów. W zachodniej Europie ta forma komunikacji powoli staje się standardem, który już bardzo aktywnie wykorzystywany jest przez firmy do prowadzenia kreatywnych i angażujących kampanii reklamowych.

Zainteresował Cię temat RCS? Chcesz wprowadzić ten innowacyjny kanał komunikacji w Twojej firmie?
Sprawdź więcej informacji >>

Piotr Kudzior autor wpisu

Autor wpisu Piotr Kudzior